Lego trein 12v wissel motor

Ik had een 7-tal defecte wisselmotoren vaar diverse oorsprong

  • Sommige zoemden maar bewogen niet meer
  • Sommige werkten helemaal niet meer
  • Sommige hadden een afgebroken bovenkant

Ik had ook enkele ongebruikte manuele modellen

Eerste probleem is ze open krijgen.

70026 Overzicht

  • Ga met een breekmes ga onderaan langs randjes. Niet te diep. Dit opent ze niet, maar maakt ze losser.
  • Bekijk daarna de bodem. Verst van de stekkergaten, dus aan de kant van de rotor, zitten 2 gaten in de bodem. Je kunt de rotor er door zien bewegen.
  • Duw met een schroevendraaier met een groot plat vlak zo dicht mogelijk bij de las. Je moet veel kracht zetten.
  • Een van de lassen breekt. Ik heb telkens een beetje schade, maar het valt goed mee.
  • Nu kun je langs de randen met een platte schroevendraaier de andere lassen breken. Je bent binnen.
  • Ik heb de motoren niet dichtgeplakt, de stekker houdt ze goed genoeg toe tijdens gebruik.

Manuele motor

73112

De manuele zijn goed oefenmateriaal. Helaas zijn ze een slechte bron van reserveonderdelen voor electrische motoren:

  • De rotor is een heel ander type.
  • De metalen stopcontactjes in een elecktrische basisplaat kunnen niet eenvoudig verplaatst worden naar een manuele basisplaat.

Probleem: Gesmolten soldeer

70026 Te solderen

Het soldeersel tussen de spel en het stopcontact is regelmatig gesmolten. Er kunnen klodders op vreemde plaatsen verspreid zitten. Hersolderen blijkt goed mogelijk

Probleem: Roest

70026 roest en afgebroken as

Er blijkt op de stator soms roest te zitten, waardoor de motor niet goed draait. Ik heb er 2 gepolijst met een dremel, dat lijkt te werken. Ik weet niet goed waar de roest vandaan komt, het zit op veel motoren van verschillende eigenaars.

Probleem: afgebroken as

IK ben nog aan het experimenteren met de afgebroken as. Wordt vervolgd. Het huidig experiment:

  • Ik neem de centrale rotor-as van een electrische motor en schijf het kapot stuk af tot halverwege het dikste deel.
  • Daarna neem ik de rotor van een manuele motor en breek en schijf het onderste deel er af.
  • Nu kun je de 2 dikste delen aan elkaar lijmen. Let goed op dat de hoogte overal klopt en dat de as perfect recht is. Er zijn blijkbaar verschillende varianten van de motor, met verschillende hoeveelheden speling tussen as en bovenkant. De afstand tussen rotor en stator is wel heel belangrijk.

Een eerste motor blijkt weer te werken zonder belasting. nog geen tijd gehad om wat grondiger te testen met een echte wissel.